9 نوع ساختار سازمانی که هر شرکتی باید در نظر بگیرد
نوشته شده توسط : زیبای پنهان

انتخاب بهترین ساختار سازمانی برای شرکت ، بخش یا تیم خود بسیار شبیه به انتخاب یک ماشین جدید است.

در ابتدایی ترین سطح ، شما همیشه بدنبال چیزی مناسب جاده هستید - چیزی که بتواند شما (و مسافرانتان) را بدون مشکل از نقطه A به نقطه B برساند. اما فراتر از آن ، گزینه های زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید . خودکار یا دستی؟ چهار چرخ محرک یا دو؟ GPS داخلی؟ داخلی چرم؟ خازن شار؟ (البته فقط اگر به گذشته برگردید.)

در دنیای ساختارهای سازمانی ، گزینه هایی که باید انتخاب کنید شامل مواردی مانند زنجیره فرماندهی (طولانی یا کوتاه؟) ، دامنه کنترل (گسترده یا محدود؟) و تمرکز (تصمیم گیری متمرکز یا غیرمتمرکز؟) ، فقط چندتا را نام بردن. در ادامه با ما همراه باشید تا به انواع ساختار سازمانی بپردازیم.

انواع ساختار سازمانی

ساختار سازمانی یک نمودار تصویری از یک شرکت است که توصیف می کند کارمندان چه کارهایی انجام می دهند ، چه کسی را به آنها گزارش می دهند و نحوه تصمیم گیری در کل کسب و کار را نشان می دهد. ساختارهای سازمانی می توانند از توابع ، بازارها ، محصولات ، جغرافیاها یا فرایندها به عنوان راهنمای خود استفاده کنند و به مشاغل با اندازه و صنایع خاص بپردازند.

ساختار سازمانی چه فایده ای دارد؟ به عنوان یک رهبر تجارت ، آیا حتی به یک مورد نیاز دارید؟ همانطور که گفتم ، ساختارهای org به شما کمک می کنند حداقل سه عنصر اصلی از چگونگی فعالیت کسب و کار خود را تعریف کنید.

با بزرگتر شدن شرکت شما ، یک ساختار سازمانی همچنین می تواند برای کارمندان جدید مفید باشد زیرا آنها می آموزند چه کسی فرآیندهای شرکت شما را مدیریت می کند.

سپس ، اگر می خواهید رهبری خود را تغییر دهید یا تغییر دهید ، می توانید با تنظیم نمودارهای ساختار سازمانی ، نحوه کار جریان را تجسم کنید.

به بیان ساده ، این نمودار مانند نقشه ای است که به سادگی نحوه کار شرکت شما و سازماندهی نقش های آن را توضیح می دهد.

در اینجا معنی هر یک از این عناصر برای یک سازمان چیست:

زنجیره فرماندهی

سلسله مراتب شما نحوه تفویض وظایف و تأیید کار است. یک ساختار org به شما امکان می دهد تعداد "پله های نردبان" یک بخش یا خط تجاری خاص را تعریف کنید. به عبارت دیگر ، چه کسی می گوید چه کسی باید انجام دهد؟ و چگونه مسائل ، درخواست ها و پیشنهادات بالا و پایین آن نردبان را با یکدیگر ارتباط می دهند؟

محدوده کنترل

دامنه کنترل شما می تواند دو چیز را نشان دهد: چه کسی تحت مدیریت یک مدیر قرار دارد ، چه مدیریتی ... و چه وظایفی به عهده یک بخش است.

تمرکز

تمرکز مکانی را که در نهایت تصمیم گیری می شود توصیف می کند. هنگامی که زنجیره فرماندهی خود را ایجاد کردید ، باید در نظر بگیرید که کدام افراد و ادارات در هر تصمیم گیری حرفی برای گفتن دارند. یک تجارت می تواند به سمت متمرکز متمایل شود ، جایی که تصمیمات نهایی فقط توسط یک یا دو نهاد گرفته می شود. یا غیرمتمرکز ، جایی که تصمیمات نهایی در تیم یا دپارتمان مسئول اجرای آن تصمیم گرفته می شود.

ممکن است بلافاصله به ساختار سازمانی نیازی نداشته باشید ، اما هرچه محصولات بیشتری تولید کنید و افرادی که استخدام می کنید ، هدایت شرکت شما بدون این نمودار مهم دشوارتر خواهد بود.

(برای اینکه بیشتر به جزئیات این ساختارهای سازمانی مختلف بپردازید ، پست قبلی من را ببینید ، "6 بلوک ساختاری ساختار سازمانی").

سازه های مکانیکی در مقابل ساختارهای ارگانیک

ساختارهای سازمانی در یک طیف قرار می گیرند ، در یک انتها "مکانیکی" و از طرف دیگر "ارگانیک" است. نگاهی به نمودار زیر بیندازید. همانطور که احتمالاً قادر خواهید بود بگویید ، ساختار مکانیکی نشان دهنده رویکرد سنتی ، از بالا به پایین ساختار سازمانی است ، در حالی که ساختار آلی نشان دهنده یک رویکرد مشارکتی و انعطاف پذیرتر است.





:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: